Citindu-l pe A.P.

Bless him, a fost ziua lui de nume pe 30 noiembrie. Multor oameni nu le-am zis la multi ani in ziua respectiva.

Revenind.

M-am gandit sa citesc si eu Plesu. Facandu-l cadou, parca m-a incercat un sentiment de curiozitate…oare cum o fi, domne’, sa-l citesti pe Plesu?

Greu, domne’. Cartea e de fapt o colectie de articole publicate de dumnealui in Dilema (apoi si Veche) si Adevarul. Scurte, sa nu te incarce prea mult. Mie si asa mi s-au parut unele din ele greu de priceput. Ma opream, ma intorceam, citeam din nou, mergeam mai departe. Ordinea cuvintelor parca e alta. Parca vorbeste o alta limba romana pentru mine. Probabil e doar din cauza ca vocabularul meu este unul limitat, nu filozofez in termenii folositi de domnul Plesu.

De fapt, eu filozofez, dar nu ma asculta/citeste nimeni. Am un caiet separat unde scriu cand ma apuca. Scriu si pagini intregi cand imi vin idei. Si in mod normal, e vorba de un anumit subiect, la care de obicei nu reflectez decat in scris. Gandurile imi zboara mult prea departe, asa ca ma folosesc de scris. Si autorul are un articol despre ce inseamna sa scrii, si jos palaria pentru el. Cateva citate mai jos.

Nu va mai conduceti viata din subteranele sufletelor voastre agitate. Asezati-va, la rastimpuri, pe un loc mai inalt decat voi insiva. Sus inima! Si capul! Viata, viata adevarata e in alta parte…

Iubirea adevarata e fericire pe termen lung, sau nu e deloc. Asa ceva nu exista? Bine. Atunci nu exista iubire adevarata.

Frumos spus. E cliseu sa folosesc “frumos”, dar repet. Vocabularul nu-mi permite.

Faptul de a avea imaginatie e o garantie de nefericire. Nu te poti bucura de imediat, fie pentru ca iti amintesti, melancolic, de necazuri trecute, fie pentru ca te preocupa dificultati viitoare. Nu te poti bucura de amintiri agreabile, pentru ca ele tin de trecut, si nu te poti bucura de posibile impliniri viitoare, oentru ca te gandesti la obstacolele, sau pur si simplu la timpul care te separa inca de ele. Esti mereu, printr-un soi de neodihna a asociativitatii, in alta parte decat acolo unde tocmai traiesti ceva. Nefericirea zilnica e incapacitatea de a fi contemporan cu experientele proprii.

Ma intreb ce parere are despre visare…

Ar fi o utopie sa asteptam de la guvernanti o reevaluare a pensiilor pe baza unei reevaluari a batranetii din perspectiva lui James Hillman. Ne-am declara multumiti daca si-ar aminti macar de Beatles: Will you still need me, will you still feed me, when I’m sixty-four?

A-ti pierde speranta cand circumstantele nu o mai motiveaza e a nu fi avut-o niciodata si, in orice caz, a nu fi reflectat niciodata la sensul ei. A-ti pierde speranta nu e un accident provocat de imprejurari nefaste, ci un pacat, adica un esec al sufletului, chiar daca unul favorizat de imprejurari nefaste.

Sunt de acord si nu prea. Speranta cred ca exista mereu. Numai ca devenim prea orbi, prea supusi altora, sa ne mai pese.

Iar a spera nu e nimic mai mult decat a fi atent la aburul cald al respiratiei tale, in care se amesteca, ritmic, respiratia vitelor cu respiratia lui Dumnezeu.

S-ar parea ca nu mai stim ce e important si ce nu, ce merita angajarea noastra intima si ce nu, care e rostul adevarat al fiecarei zile si al fiecarei vieti. Traim ultimativ probleme secunde, slujim decerebrat valori derivate. Investim prost si entuziasmul, si ura. Ce vaccin ne-ar mai putea salva?

Draga domnule, draga doamna, la varsta mea pot spune ca mai am de trait 736 de zile. Aveti motive suficient de puternice ca sa-mi cereti sa va daruiesc cateva din ele? […] Nu-ti poti gasi rostul adevarat daca nu stii, din cand in cand macar – si nu prea rar – sa uiti de tine.

Scrisul tau te-a dus mai departe decat propriul tau gand. Scrisul tau s-a dovedit mai ingenios ca tine, ceea ce e totuna cu a spune ca scrisul tau nu e doar al tau. Si cu atat mai putin al tau, cu cat e mai izbutit.

Ai zis-o, domnule!

——————————————————————————–

La mine pe blog ninge. Cred ca am lasat activata optiunea de acum un an. Dar e fain. Macar stiu ca nu se depune :))

Have your say!

