Despre rab-da-re

De 2-3 zile ma gandesc sa scriu aici despre rabdare. E o trasatura de-a mea care, cu trecerea timpului, ma face sa ma gandesc daca nu cumva e prea multa. Asta pentru ca am asociat-o de multe ori cu expresia “mama ranitilor”, cand vine vorba de oameni. O sa incerc sa descriu rabdarea asa cum mi-a fost ea dezvaluita.

… e atunci cand visezi la ceva, visezi atat de mult si de intens, dar iti lipsesc resursele materiale sau de curaj astfel incat sa iti atingi visul; si atunci intervine rabdarea; stii ca, atata vreme cat nu e un lucru imposibil, visul se va transforma intr-un mod sau altul in realitate; stii ca poate nu depinde totul de tine, ci si de altii; rabdarea e sa speri in visul ala, oricat de nebun ar parea.

… e atunci cand ai facut un lucru gresit, dar ti-e greu sa spui ca iti pare rau; cred ca sunt cele mai grele cuvinte de spus, “imi pare rau”; e momentul in care trebuie sa ai rabdare cu tine insuti, sa treci peste orgoliu si sa… iti para rau; la randul lui, celalalt ar trebui sa aiba indeajunsa rabdare cu tine, sa astepte acel “imi pare rau” si toata viata daca e nevoie; rabdarea e o asteptare a iertarii, cumva.

… e atunci cand nu te vezi cu un om foarte mult timp; e o bariera intre voi, geografica sau de alt tip; rabdarea e bucuria revederii; ne-a fost data sa ne bucuram si mai mult unii de altii atunci cand ne vedem.

… e atunci cand nu ti se da totul pe tava si trebuie sa muncesti pentru asta.

… e atunci cand faci exercitii ca sa arati bine, dar stii ca rezultatele se vad peste cateva luni; cand am inceput in noiembrie, aveam senzatia ca nu o sa ajung nicaieri; acum, mai am putin si am ajuns; calatoria a fost distractiva; rabdarea e sa auzi primul “Ma, dar parca tu ai mai slabit”; rabdarea e sa le auzi pe urmatoarele.

… e atunci cand ajuti pe cineva care stii ca nu te poate recompensa in niciun fel sau in felul in care tu ai vrea; rabdarea e sa faci asta de multe ori; aici ar putea fi vorba de expresia de care spuneam mai devreme… dar cel putin in cazul meu, cred ca nu as putea sa NU ajut cand mi se cere.

… e atunci cand ai de ales; cand renunti la un lucru in favoarea altuia, chiar daca stii ca ce ai ales poate fi gresit, poate sa nu te ajute, poate sa fie contrar principiilor tale, poate sa supere pe altii; rabdarea e impacarea cu tine insuti si cu alegerile tale; asta mi se pare mie cel mai greu momentan.

… se masoara in unitati de timp; am rabdare cateva minute sa fiarba apa; am rabdare cateva ore sa ajung prima la un ghiseu; am rabdare cateva zile sa-mi treaca raceala; am rabdare cateva saptamani sa vina vara; am rabdare cateva luni sa se intoarca nu stiu cine de nu stiu unde; am rabdare sa-mi vad cea mai buna prietena, desi au trecut trei luni de cand nu ne-am mai vazut; si totusi timpul nu schimba nimic; apa tot o sa fiarba; ghiseul tot o sa se deschida; raceala tot o sa treaca; vara tot o sa vina; tu te vei intoarce oricum; prietena mea va ramane prietena mea; asa ca ce rost mai are sa masuram rabdarea?

… si totusi, exista momentele in care rabdarea nu e suficienta; nu e suficient sa speri; nu e suficient sa ai resurse; nu e suficient sa astepti oricat ar fi nevoie; nu e indeajuns sa poti; inseamna ca e ceva dincolo de tine, ceva in ceilalti sau care tine de Dumnezeu; si atunci oricata rabdare ai avea, esti cel mai neputincios; tu singur nu te mai poti lupta.

Dar am descoperit un lucru fain in persoana mea. Ca rabdarea e regenerabila. Nu inseamna ca trebuie sa ma dau batuta pentru ca ceva nu a mers. Nu inseamna ca trebuie sa renunt la o idee sau un principiu sau la un vis doar pentru ca un plan A nu a functionat. Rabdarea e sa ajungi pana la Z cu alfabetul. Si dupa aceea sa treci la AA, ca la Excel.

Rabdarea e sa nu pui stop, ci pause.

Astazi nu am avut rabdare sa scriu cu diacritice. Ieri nu am avut rabdare cu niste bomboane. Sunt un om care, cateodata, uita cata rabdare are de obicei.

Have your say!

